Muzička CD recenzija Petar Makar „Earth is a Realm“

0

Po strogoj definiciji T.S. Eliota, po kojoj je svaki muzičar (kompozitor, aranžer, producent) samo onaj posle dvadeset pete godine,  PETAR MAKAR se pridružuje ovoj svetskoj skupini rasnih refleksivnih autora, koji su formu izjednačili sa sadržajem i time biće muzike i poetike, možda i nehotice, uzneli do bića metafizike. Iako raskošno refleksivna i impresivna, MAKAROVA zvučna delotvornost iskazana i argumentovana na albumskom CD-u „Earth is a Realm“ je veoma modernistična, naposle ne u svrstavalačkom smislu krojenja pravaca i ustavljenja škola.

Kao zreo muzičar i instrumentalista u najmanju ruku i šta sve još ne, za kojeg je irelevantno da li je rodonačelnik ili epigon, čini se da mu je u potpunosti svejedno kojoj će se školi prikloniti, s obzirom na postupak transcendiranja čulnog sveta, zvučnog sveta, vizuelnog sveta, notalnog sveta, emotivnog sveta, instrumentalnog sveta, u igru onostranih, a stvarnih demona i arhanđela, koji i jesu jedina pouzdana datost naših nepouzdanih postojanja – i na tome mu treba odati posebnu čast i priznanje, podcrtati njegov kreativni kredibilitet i autoritet, vrednost, talenat i umetnost, kreaaciju u punom sjaju i u krajnjoj instanci – VRHUNSKU SVIRAČKU STUDIJSKU IZVEDBU – u svih pet ponuđenih pesama, kako privatno, tako i javno, evo upravo ovako kako ja to sada činim!

Paradoksalno, MAKAROVA muzička odmerenost, doseže pravu meru u neodmerenosti, tako da ova kobna dijalektika garantuje onaj KVALITET PLUS, koji se samo povremeno i sporadično javlja u našoj regionalnoj, balkanskoj, pa ako baš hoćete i planetarnoj geografsko – koordinatnoj savremenoj muzičkoj ponudi, muzičkoj industriji i šou biznisu – kojem, čini mi se, sam PETAR MAKAR, koji je u duši umetnik – ni ne teži!!! Ali zato, ipak, mora biti propraćen i zabeležen, to svakako! PETAR MAKAR, gust a sveden, razuđen, a kontrolisan, bahat a obziran – to je lik koji stoji ispred i iza ovog CD albuma “Earth is a Realm”.

Moglo bi se čak i reći da je MAKAROVA muzička, gitarska, aranžerska i produkcijska ponuda unekoliko  kontroverzna u svojoj ponudi, ali i sasvim čedno i prijemčivo pohotna u tražnji inspirativnih svojstava sveta i života i želja širokog balkanskog i planetarnog slušalačkog auditorijuma željnog i gladnog i žednog dobrog i kvalitetnog progresivnog ROCK i progresivnog-usudio bih se to slobodno reći – METAL  muzičkog sazvučja i žanra!

A sve to upravo PETAR MAKAR MOŽE I UME DA IM PONUDI! SA LAKOĆOM, DODAO BIH JA!!!

CD “Earth is a Realm”, ozbiljan, nadahnut, ambiciozan, stvoren u zasluženom savezom sa Muzom, postao je u regionu u kojem živimo neka vrsta retkosti, iznenađenje koja potpuna neočekivanost čini još efektnijim i dragocenijim. Ovakva vrsta instrumentalne progresivne rock/metal gitarske energijom dinamitno testosteronom nabijene muzike se u svesti najšireg kruga slušalačkog auditorijuma – mase – a onih koji uopšte ne slušaju muziku i ne biraju šta slušaju nego slušaju šta im drugi serviraju još više – suviše često da bi bilo sigurno, svrstava u prevaziđene, savremenom, ultrabrzom i ultrabanalnom dobu i diktatu supermarket kulture nekompatibilne oblike umetničkog delovanja. Međutim, bez obzira što svetom vlada hip hop i R & B i na neobično visok nivo obeshrabljivanja, sistematskog, rekao bih, postoje ljudi spremni i sposobni da, izdržavši sva neminovna iskušenja, budu nazvani istinskim par exelans umetnicima prvog reda, vanserijskog tipa i prve klase, vrhunskog kalibra poput PETRA MAKARA!

Petar Makar je gitarist, basista i ton majstor koji živi u Londonu. Iako je ostvareni basist (finalist BassMaster natjecanja u 2010 i 2012) na albumu “Earth is a Realm” odlučio se izraziti prvenstveno kao gitarista istraživajući granice boja, ritmova i melodijskih fraza.

Ova saradnja sa Janom Ivelićem puna je kontrasta, progresivnih rifova, pjevnih melodija i Petar vam nudi slojevit doživljaj u kojem možete doživjeti nove detalje, zvukove i osećaje u svakom slušanju.

Kroz svoj život kao muzičar i ton majstor u Hrvatskoj sarađivao je sa nekoliko poznatih i manje poznatih bendova (Divlje Jagode, Dino Jelusić, Eat Your Brains, Hrmülja …), a nakon odlaska u London, gde takođe radi kao tonac, odlučio se posvetiti svojoj muzici.

Pesme za album koji izlazi 28. maja nastale su prošle godine kao lični projekt. Pesme, koje su tad bile samo demo ideje, predstavio sam Janu, koji je za njih snimio bubanj i sa čijim sam sviranjem, idejama i svirkom od prve bio presrećan. Ja sam snimio gitare i bas gitare za album.

Iako volim sintezu zvuka, odlučio sam da ne koristim klavijature, niti digitalne izvore zvuka na ovom albumu. Tako sam posvetio neko vreme traženju određenih gitarističkih efekata, da bih dobio željeni zvuk, koji podseća na klavijature. Svaki zvuk na albumu snimljen je mikrofonom. Miks sam takođe uradio ja, album je masterirao Toby Bligh.

Video radovi su saradnja sa Doringom i Pukovnikom Dabrovim.

Volim i slušam puno različite muzike, trenutno su mi u rotaciji Yussef Dayes, Jojo Mayer (Nerve), Jakub Żytecki, Meshuggah i Plini, a od snažnijih muzičkih uticaja izdvojio bih Dream Theater, Death, Animals as Leaders i Tool.

Jan i ja se znamo od ranije iz muzičkih krugova. Znao sam da je vrhunski bubnjar, ali tek sam nedavno saznao da ima i odličan studio. Nisam još upoznao nekog ko je toliko tehnički dobar, a istovremeno muzikalan da može toliko precizno obogatiti atmosferu i moju zamisao. Isto je svojim idejama i ritmičkim figurama koje nisu u mom vokabularu obojio pesme.”

Ovo im je prva saradnja, a biće ih, nada se, i u budućnosti.

ICHI – NO – TANI je bravoruzan, briljantan, impresivan, još urnebesniji zvučni dokument od uvodnog. Opet sa promenama atmosfere i ritma, ali i dalje heavy, izrazito muški, izrazito alfa muški, izrazito odvažno i hrabro, sjajno odsvirano i komponovano, odlično producirano! Milina za čuti i poslušati na opciji -ripit– na mom CD plejeru! Nije ni malo lako zadržati pažnju ni površnog slušaoca instrumentalima, pa ni zainteresovanog slušaoca, ali PETRU MAKARU to polazi od ruke i šestožičane gitare!

JODHPUR je već power balada, ako se to tako može reći-a može se reći! I predah je i za njih trojicu i za nas koji slušamo njihovo CD izdanje sa pet impresivnih instrumentala. Naravno, samo u samom početku, jer gromoglasne gitare umeju da zagrme pa da ponovo utihnu, kao da potonu u san pa da gitarska sola zavijaju kao ples tela W.Axl Rosea iz Guns N Roses, sve brže i brže, sve efektnije i efektnije, sve gromoglasnije i gromoglasnije, kao da pobesneli bikovi uspešno krče gustu (pra)šumu! Gitare na kraju pesme deluju kao sedativ i eho koji odzvanja u ušima!

ROAD TO HANA, gotovo petominutni instrumental, kao i predhodni, samo su jedan od argumenata da se ovde išlo na kvalitet, a ne na kvantitet. Išlo se na kreativnost, a ne da instrumentali budu – radijski frendli. Fascinantna mešavina, kalambura tonova, zvukova, odjeka, zvučnog patosa, srednjeg tempa, koji naravno, dobija na ubrzanju, kao po difoltu, navikli smo to na PETRA MAKARA i možda je to krucijalni momenat i autorski pečat i ključ ovog CD albuma – brze, rezantne, gitarski elokventne, inteligentne i razarajuće, gromadne numere – instrumentali koji jednim snažnim nokaut udarcem – razbijaju sve uspostavljene konvencije na paramparčad!!!

Maestralan CD!

Retko viđen, retko stvoren, unikatan i raritetan svakako!

PETAR MAKAR je skroman čovek, ali u isto vreme apsolutni umetnik koji može da se ponosi REMEK DELOM koji je iznedrio iz sebe – CD-om “Earth is a Realm”!